Un total de 614 alumnes de primària han participat en una nova edició del "Caminòmetre" escolar

L'objectiu és incentivar els desplaçaments a peu, bicicleta o transport públic

El tinent d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Marc Armengol, ha lliurat aquest matí els diplomes acreditatius a les escoles participants en el "Caminòmetre 2017-18" i un clauer dels "Camins Escolars" als i les alumnes que han resultat guanyadores. Un dels objectius d'aquesta iniciativa, que es fa des del curs 2010-2011, és conscienciar els nens i les nenes del mitjà de transport que utilitzen per anar a l'escola, així com incentivar que facin els desplaçaments en transport públic (autobús i tren) i/o transport actiu (a peu, en bicicleta o patinet) durant  la resta de l'any. El "Caminòmetre" és una de les activitats que figuren en el projecte de "Camins Escolars", que està vinculat al Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire i al Pla de Mobilitat Urbana de Terrassa.

En aquesta edició, la classe guanyadora ha estat el grup 5èC de l'Escola Bisbat d'Ègara. El segon i tercer lloc correspon als grups B i A de l'Escola Serra de l'Obac, respectivament. En total, han participat 614 alumnes de 24 aules de tres escoles: Bisbat d'Ègara, Serra de l'Obac i Roc Alabern. El tinent d'alcalde ha fet lliurament dels diplomes aquest matí, a les 9 h a l'escola del Bisbat d'Ègara i a les 10 h al circuit del centre comercial Decathlon, al Parc Vallès, on els alumnes de l'Escola Serra de l'Obac estaven fent el circuit d'educació viària que promou la Policia Municipal.

 

Calculant l'índex de sostenibilitat

El "Caminòmetre" és una activitat que permet establir l'índex de sostenibilitat en el trajecte que els nens i les nenes fan de casa a l'escola durant una setmana. Els alumnes marquen en un plànol la distància, en metres lineals, que hi ha en aquest trajecte i el mitjà de transport que utilitzen per anar a l'escola al matí. Si recorren a més d'un mitjà de transport marquen amb el que fan l'itinerari més llarg. Si arriben al col·legi en cotxe i/o moto se'ls dóna l'opció que els adults els deixin a 200 metres de l'entrada perquè, així, puguin comptabilitzar els metres que facin a peu.

En funció del mitjà utilitzat, se li aplica a l'escolar un factor de correcció segons el nivell de contaminació i les emissions. Així, anar a peu, en bicicleta i en patinet es multiplica per 1; en transport públic, per 0,5 i, en cotxe, per 0. Amb totes les dades obtingudes, es calcula la distància ponderada per infant i s'obté un índex final de sostenibilitat per cada classe. Un cop recollides les puntuacions es fa un rànquing i s'estableix una classificació que valora més els recorreguts realitzats en mitjans de transports actius (a peu, en bicicleta o en patinet) i/o transport públic (autobús i tren).

De cara al curs vinent, el "Caminòmetre" es farà extensiu a totes les escoles que participin en el projecte de "Camins Escolars" i als centres educatius que integren la Xarxa d'Escoles per a la Sostenibilitat de Terrassa (XEST).